zondag 8 februari 2009

Subaruverkoop stijgt

Economische crisis? Waar?

De website van Subarugarage Haestincks bevestigt:
"Subaru Benelux verdubbelt zijn verkoopcijfers in Belgie. Wat Subaru in Belgie op 1 jaar tijd verkocht, werd dit jaar al bereikt na een klein half jaar .
De komst van de nieuwe Subaru boxer diesel motor in de legacy en outback is hier de grootste reden van."


Zou de lancering van de boxer-diesel dan werkelijk zoveel effect gehad hebben? Of is het de marketing die Subaru in 2008 voerde? Subaru was in elk geval veel prominenter aanwezig in het straatbeeld en op televisie. De stijgende verkoop van Subaru's blijkt geen locaal fenomeen te zijn. Jean Halliday beschreef het als volgt:

"Subaru gains traction even as industry stalls"
As the auto industry sputters through its worst sales year since 1993, Subaru of America is clipping along, and it's doing so without an ad message touting price, performance or gas mileage. Despite offering the lowest incentives in the industry, the niche brand reported the industry's biggest percentage jump in U.S. new-vehicle sales-129,298 units through August, according to Automotive News, some 5.8% better than a year ago."


De redenen die Halliday aanhaalt voor de stijgende verkoop in de VS gaan als volgt: Subaru-rijders houden van hun wagen, en dat leidt tot steun. Mensen blijven trouw aan hun Subaru, en hun volgende aankoop zal dan vaak opnieuw een Subaru zijn. Emoties spelen namelijk een grote rol in het aankoopproces van een auto. Subaru legt niet zozeer z'n klemtoon op de prijs, het praktische nut van een wagen en het benzineverbruik in hun communicatie met de buitenwereld. In Amerika had Subaru dan ook het thema "LOVE" voor de lancering van de nieuwe Forester SUV. Een schot in de roos, zo bleek. Halliday: "de gunstige mening over Subaru van consumenten is sinds vorig jaar ongeveer 25 punten is gestegen."

De stijgende verkoopcijfers van Subaru in Amerika zijn grotendeels te danken aan de nieuwe Forester SUV. Wes Brown, VP of consultancy Iceology: "A lot of the credit can go to Subaru's 2009 Forester, which "has been a smash. They can't build enough of them"
Maar ook de mythische Impreza speelt een belangrijke factor. "The Impreza performance car has given the brand some street cred and brought in first-time buyers."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten