vrijdag 17 juli 2009

Subaru marketing - Hoe zou ik marketingcampagne uittekenen..

Subaru is in België niet prominent aanwezig. Als je aan vele mensen vraagt of ze Subaru kennen, durven ze nog al eens raar opkijken. Oe, oe, Subaru? Subaru is geen gewoon merk en het zijn vaak enkel mensen die op de hoogte zijn van Subaru's kwaliteiten, die zich een dergelijke wagen aanschaffen. Maar hoe kun je nu de menigte overtuigen van eens geen Fiat, Peugeot of Bmw te kopen, maar een stijlvolle legacy, een sportieve impreza of een machtige forrester?

Ik zou het zo aanpakken:

Subaru mag niet een doordeweeks saai automerk worden zoals pakweg Peugeot of Toyota, Hyundai. Ik zou er enkele kenmerken uitkiezen en dit promoten in een TV-spot. Bijvoorbeeld: degelijkheid, kracht, robuustheid, superieure techniek dankzij AWD en boxermotor.

Wat ik me daar bij voorstel...
Een hevige regenval, sneeuw, nabij een drukke stad.. het zich is nihil... auto's die traag rijden, een bestuurder die zich enerveert en stresst. Banden die wegglijden... Vervolgens passeert een stijlvolle glimmendzwarte legacy met goede grip op de baan en goudgele lichten. De bestuurder kijkt vol verwondering..
Daarna volgt een volgende scene: een tweewielaangedreven auto rijdt langs een boswegje in de ardennen, het is modderig, hij zit vast. Je ziet de rook van onder de auto vandaan komen. We bevinden ons in the middle of nowhere. Vervolgens komt een zilveren outback die glijdt doorheen het aardeweggetje alsof het boter is. Het beeld zoomt in op de motor, de wielen... kracht en techniek...
Een derde scene moet de Impreza promoten. Hier zou ik opteren voor iets met snelheid. Het zijn immers geen brave chauffeurs die zich een impreza zullen aanschaffen. Ik denk aan een tornado die raast langs het platteland, en de impreza die deze ontvlucht. Of en impreza betrokken bij een achtervolging... Kleine aardewegjes, dunne asfaltbanen, beekjes, geen moeite voor de impreza...

Vervolgens kan de link gelegd worden met het rallyverleden. Hierdoor slaagt Subaru erin kwalitatief betere auto's te maken. De vierwielaandrijving en de boxermotortechniek maken hem superieur ten opzichte van andere auto's. En de voorgaande situaties toonden aan dat dit geen overbodige luxe is. Het kan je maar overkomen...

Volgende slogan kan dit beeld benadrukken
"A Subaru when you need one.."

Zo zou ik de reclame liever zien. Er moet een boodschap inzitten en ze moet zich onderscheiden van de rest. Geen brave huisvaderauto die langs mooie landschappen rijdt, geen kat die daar van opkijkt. Er moet over gesproken worden, maar dan in de positieve zin.

Het tweede deel van mijn marketingcampagne voor Subaru, zou het lanceren zijn van een wedstrijd. Meer daarover later, op dez blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten